Menu
NLMenu
EN
Zoeken
Zoeken

Jolanda Jansen: 'Heerlijk, die energie van de fans’

12 Februari 2022
Jolanda Jansen: 'Heerlijk, die energie van de fans’

De schijnwerpers van het 49e ABN AMRO World Tennis Tournament zijn uiteraard gericht op de toptennissers. Maar wie zijn de mensen die de sterren laten stralen? Vandaag deel 9 in 'Achter de schermen’: Jolanda Jansen, algemeen directeur van Ahoy.

Het gevoel van 'het kan weer’ overheerste: na de 'tv-editie’ van 2021 blikt Jolanda Jansen terug op alwéér een gedenkwaardige editie van het ABN AMRO World Tennis Tournament. Maar nu voelde alles anders: de betrokkenheid van de fans was groot, net als de dankbaarheid van de spelers en de energie van iedereen die bij het toernooi betrokken was.

Snelkookpan
Het was even flink aanpoten: na 25 januari, toen de versoepelingen van het kabinet bekend waren, veranderde Rotterdam Ahoy in een snelkookpan. Het oorspronkelijke plan om weer een editie zonder publiek te spelen, veranderde na het maken van een snelle rekensom. Want ja, het ombouwen van Ahoy met maximaal 1250 toeschouwers zou flinke extra kosten opleveren en vergde extra inspanningen, maar belangrijker was wat het zou opleveren.

"We hebben die rekensom ook niet tot achter de komma gemaakt. We wilden zó graag weer fans toelaten. Vorig jaar, zonder publiek, was het hier kil. Ik ben nauwelijks de zaal in geweest, zo’n topevenement zonder publiek maakte me droevig. Dit gebouw leeft pas als er mensen zijn. Nu konden we gelukkig weer laten zien waar we goed in zijn.’’

Sfeer
Dat bleek deze week. De toeschouwers, de spelers, alle medewerkers aan het toernooi: iedereen straalde opluchting uit: 'we’ mogen weer tennis van topniveau zien mét reuring op de tribunes. Het beperken van het publiek tot de eerste ring had - in combinatie met de aankleding en belichting - nog een ander effect. "Er hing, ook dankzij de led-verlichting en het doek met de skyline van Rotterdam, een soort intieme sfeer op het centre court. De tribunes zagen er ook 'voller’ uit dan ze feitelijk waren. En door de aankleding en belichting ontstond ook een mooi podium voor de artiesten, de toptennissers dus.’’

Jonge honden
Voor Ahoy zelf was het ook een opluchting dat er weer iets 'mocht’. "We zijn de afgelopen maanden vooral bezig geweest met evenementen cancellen of vooruitschuiven, in sommige gevallen ook met moeilijke gesprekken met onze klanten. En vooral voor onze horecamensen was het echt een heel moeilijke tijd. Ook daarom was het zo mooi om iedereen weer bezig te zien. We hebben veel jonge honden in dienst, die lopen in zo’n tennisweek weer trots rond. Ahoy is een club van doeners, van beweeglijke types. Die energie voelden we deze week gelukkig weer.’’

Vrolijk
Maar het meest treffend was misschien nog wel de interesse - negen van de dertien sessies waren uitverkocht - en dankbaarheid van het publiek. Waar de organisatie elk jaar probeert de vorige editie te overtreffen met een nóg vernieuwender VIP-dorp en een nóg spectaculairder Plaza, was nu alles netjes, maar eenvoudig. "Maar iedereen was zo blij, we hadden dit jaar heel betrokken fans. Op woensdag, in de partij met Murray, ging de wave opeens rond. Met 1250 toeschouwers zou dat ongemakkelijk kunnen aanvoelen, maar nu voelde je gewoon de opluchting en vrolijkheid. En na afloop stonden fans intens tevreden wat te drinken uit een plastic glas. Deze editie van het ABN AMRO World Tennis Tournament was er een van ’terug naar de basis’ en heeft bewezen dat je ook bewust kunt genieten van kleine successen.’’

Maximaal
Het is bovendien een opmaat naar meer: volgend jaar staat immers de 50e editie van het ABN ABN AMRO World Tennis Tournament op het programma. Wat daarvoor allemaal uit de kast wordt gehaald, is nog niet bekend, maar dát het een speciaal toernooi wordt, staat vast. "We gaan eerst deze editie evalueren. Voor ons waren er dit jaar natuurlijk minder zakelijke contacten, minder zakelijke kansen, maar dat wisten we vooraf. Vanaf het begin hebben we gezegd: we gaan voor het maximaal haalbare. En dat is gelukt.’’



Terug naar overzicht